این سیستم به طور کلی شامل قسمت های زیر است:

۱٫سیستم تعیین موقعیت مکانی وسیله نقلیه :

بوسیله این سیستم موقعیت یک وسیله نقلیه در سطح کره زمین با دقت قابل قبولی تعیین می گردد.

GPS یا موقعیت یاب ماهواره ای پرکاربرد ترین سیستم برای تعیین موقعیت وسایل نقلیه است.

این گیرنده‌ها جهت برآورد دقیق مکان می‌بایست حداقل سیگنال‌های ارسالی از ۳ ماهواره را دریافت نمایند.

اساس سامانه محاسبه‌ی تعیین موقعیت در این دستگاه‌ها بر مبنای تخمینفاصله‌ی دستگاه گیرنده ی زمینی تا فرستنده‌ی ماهواره‌ای است.

۲۴-۲۸ ماهواره وجود دارند که در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر شرایط آب و هوایی اطلاعات مربوط به مکان و زمان را برای گیرنده‌های زمینی ارسال می‌نمایند.

۲٫سیستم ارسال اطلاعات از وسیله نقلیه به مرکز مورد نظر (شبکه ارتباطی):

پس از آنکه موقعیت وسیله نقلیه مشخص شد، این اطلاعات توسط یک شبکه ارتباطی(GPRS ، بیسیم یا شبکه موبایل GSM ) به مرکز مدیریتی خاص آن وسیله نقلیه ارسال میشود.

۳٫سیستم مدیریتی مرکز کنترل (ایستگاه مرکزی):

مرکز کنترل باید توانایی دریافت اطلاعات ارسال شده توسط وسایل نقلیه را داشته باشد.

پس از دریافت اطلاعات، باید بوسیله تجیزات خود محاسبات مورد نیاز را انجام داده و در پایان این اطلاعات را به وسیله نقلیه مورد نظر ارسال نماید

مزایای سامانه AVL چیست؟

این سیستم دارای مزایای متعددی ایست که در اینجا به پاره ای از آنها اشاره می کنیم:

مدیریت بهینه ناوگان :

این سیستم ابزار قوی برای استفاده بهینه از ناوگان جهت انجام ماموریتها و امور محوله می باشد.

نمایش موقعیت متحرک روی نقشه در مرکز کنترل امکان نظارت کامل بر عملکرد پرسنل را به مدیر می دهد و از اتلاف زمان جلوگیری می کند.

سرعت در کمک رسانی از دیگر مزایای سامانه است.

سرعت عمل در انجام ماموریتها، و امکان برنامه ریزی بهتر :

این سیستم با تعیین موقعیت دقیق متحرک روی نقشه این امکان را به مدیر می دهد که از انجام ماموریت های محوله مطمئن شده و با تخمین زمان حرکت و رسیدن به مقصد، امکان پاسخگوئی را داشته باشد.

 

محافظت متحرک در مقابل سرقت :

در صورت بروز حوادثی همچون سرقت سیستم فوق آخرین موقعیت متحرک را گزارش و امکان دسترسی به آن را فراهم می آورد.

مدیریت و ثبت حوادث :

با توجه به امکان ذخیره سازی نرم افزار، کاربر قادر خواهد بود گزارش تمامی مسیر های طی شده،مکانهای توقف و سرعت حرکت متحرکها و عملکرد پرسنل را در اختیار داشته باشد

امداد و نجات:

با توجه به امکانات ارسال پیام های متنی و آلارم در نظر گرفته شده، در صورت بروز خطر، شورش یا تصادفات آگاهی مرکز از راننده و بالعکس فاصله بین مرگ و زندگی خواهد بود.

 

هدایت متحرک :

نمایش موقعیت متحرک روی نقشه در مرکز کنترل امکان هدایت کامل ناوگان را به متحرک می دهد و از اتلاف زمان و گمراه شدن متحرک جلوگیری می کند

موقعیت یاب ماهواره ای(GPS ):

سرویس ناوبری و تعیین موقعیت ماهواره ای  شامل ۲۸ ماهواره است که در مدارهائی در ۱۹۰۰۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارند و اطلاعات مربوط به موقعیت و زمان دقیق را به کلیه نقاط زمین ارسال می نمایند.

گیرنده های جی پی اس می توانند با دریافت اطلاعات از حداقل ۴ ماهواره، مکان (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع)،

سرعت، مسیر و جهت حرکت، فاصله و زمان تا مقصد، زاویه انحراف از مسیر، فواصل نقاط مشخص و شمال جغرافیایی را نمایش دهند.

از این اطلاعات برای ناوبری و هدایت هوایی، دریایی و زمینی، نقشه برداری، آمار گیری، تهیه و اصلاح اطلاعات نقشه ای، نظارت بر حرکت خودروها،

تعیین موقعیت محل برداشت نمونه های معدنی، تهیه نقشه از مسیر طی شده (پروفیل برداری)، پیدا کردن متحرک گم شده و یا به سرقت رفته،

اطلاعات ورودی برای سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، امداد و نجات در حوادث و موارد دیگر استفاده می شود.

تقسیم بندی سیستم های AVL :

بطور کلی سیستم های AVL را می توان به سه گروهتقسیم  بندی کرد

 

۱-سیستم غیر لحظه ایOff-line

۲-سیستم لحظه ای On-line

۳-ترکیبی Off-line- On-line

:۱٫سیستمغیر لحظه ای( Off-line)

۲٫در صورت عدم حساسیت برای ارسال رویداد ها در زمان حدوث و عدم نیاز به دسترسی و فراخوانی از مرکز به صورت Online می توان از سیستم Offline استفاده کرد.

سیستم های Offline برای نمونه برداری و ذخیره سازی نقاط با زمانبندی های تعیین شده توسط سوپروایزر انجام می شود.

طبعا دستیابی به اطلاعات ذخیره شده در سیستم های Offline نیازمند دسترسی به متحرک برای تخلیه و بازیابی اطلاعات می باشد.

اطلاعات توسط حافظه های دستگاه ها که انحصارا در اختیار افراد مجاز می باشد قابل تخلیه و بازیابی است.

حافظه های دستگاه ها مربوطه توسط نرم افزار رمزگذاری می شود و دستگاه ها فقط حافظه های فرمت شده توسط نرم افزار را به رسمیت شناخته و در مقابل هر نوع حافظه دیگر عکس العملی نشان نمی دهد.

با ورود کارت حافظه  مربوطه به داخل دستگاه ، همزمان با تخلیه اطلاعات Offline ، تنظیمات لازم نیز به دستگاه اعمال می شود.

۳٫سیستم لحظه ای(On-line):

در صورت نیاز به گزارش سریع رویدادها و تخلفات به مرکز کنترل، از سیتم Online میتوان بهره جست.

در ضمن می توان از مرکز کنترل در هر لحظه و در صورت نیاز، فراخوانی دستگاه ها را انجام داد و از طریق مرکز و

دستگاه مرکزی و نرم افزار مرتبط، اطلاعات را به روز کرد و تنظیمات مقتضی را روی دستگاه ها به صورت Over Air اعمال نمود.

ارسال متناوب و خودکار اطلاعات به مرکز کنترل از دیگر قابلیت های سیستم های Online می باشد که می توان توسط تنظیمات لازم آنرا فعال یا غیر فعال کرد.

۴٫سیستم ترکیبی On-line و Off-line :

با تلفیق دو سیستم Online و Offline میتوان همزمان اطلاعات به روز و ذخیره سازی در متحرک را پوشش داد.

در این روش این دو امکان بعنوان پشتیبان هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به ذخیره سازی اطلاعات دریافتی On-line در دیتابیس و افزودن اطلاعات Off-line به آن ، می توان ضمن مقایسه اطلاعات و حصول اطمینان از آن ، به دقت مضاعف در مسیر های طی شده توسط متحرک نائل گردید.

 

gps_avl